Prężność par cieczy - podstawowe pojęcia i znaczenie eksploatacyjne

W przypadku lekkich produktów naftowych, w szczególności ciekłych paliw i niektórych rozpuszczalników, podstawowym parametrem charakteryzującym ich lotność jest, prężność par.
Prężność par – jest to ciśnienie jakie wykazuje para produktu, znajdująca się w równowadze dynamicznej z fazą ciekłą (para nasycona).
W przypadku lotnych cieczy, za moment równowagi uważa się stan, w którym liczba cząstek, odrywających się od powierzchni fazy ciekłej i skraplających się, jest jednakowa. Praktycznie jest to moment ustalenia się ciśnienia fazy gazowej w warunkach pomiaru.
Prężność pary nasyconej w sposób zasadniczy zależy od temperatury, a w mniejszym stopniu od kształtu powierzchni cieczy i obecności gazu obojętnego. Prężność pary czystych związków chemicznych nie zależy od stosunku objętości fazy ciekłej do objętości stykającej się z nią fazy gazowej. W określonej temperaturze, prężność par jest wielkością charakterystyczną dla danego związku chemicznego. Zależność prężności pary od temperatury jest opisywane równaniem Clausiusa-Clapeyrona:
gdzie,
 
Δp - przyrost prężności pary, wywołany przyrostem temperatury ΔT w stanie równowagi fazowej,
q     - ciepło parowania,
ΔV  - zmiana objętości substancji podczas parowania.
 
 
Zależność prężności par wybranych węglowodorów od temperatury:
1. cyklopentan,
2. n-heksan,
3. benzen,
4. izooktan,
5. etylobenzen

 

 
Prężność par - znaczenie eksploatacyjne
Prężność par jest ważnym parametrem stosowanym do oceny jakości lotnych cieczy eksploatacyjnych. W przypadku paliw ma ona obok składu frakcyjnego decydujące znaczenie dla tworzenia mieszanek paliwowo-powietrznych, a także ma wpływ na zjawiska tworzenia się korków gazowych w przewodach paliwowych, strat paliwa oraz zjawiska kawitacji i związanej z nimi korozji kawitacyjnej.
Prężność par paliw i lotnych rozpuszczalników jest uwzględniona przy projektowaniu zamkniętych zbiorników rozpuszczalników i paliw.
Prężność par rozpuszczalników i innych cieczy eksploatacyjnych określa skłonność do tworzenia z powietrzem mieszanek wybuchowych i palnych, a tym samym decyduje o bezpieczeństwie pracy z tymi cieczami.
Prężność par stanowi kryterium klasyfikacji produktów naftowych, surowców energetycznych i ich komponentów pozwalające na cenę poziomu bezpieczeństwa podczas transportu i innych operacji z udziałem produktu; ma to związek z potencjalną emisją węglowodorów w warunkach niekontrolowanych. 
 
Prężność par jest jedną z właściwości charakteryzujących lotność paliw stosowanych w wielu różnych typach silników, pracujących w szerokim zakresie temperatur.
Paliwa o wysokiej prężności par mogą zbyt łatwo odparowywać w układach zasilania paliwem, co skutkuje zmniejszonym dopływem paliwa do silnika i możliwością zatrzymania tego dopływu przez korek parowy. Z drugiej strony paliwa o niskiej prężności par mogą nie odparowywać wystarczająco szybko, co powoduje utrudnienia w rozruchu, powolne rozgrzewanie i słabe przyspieszanie silnika.
Ograniczenia dotyczące prężności par wprowadzane są często w celu zapobieżenia kawitacji w pompach podczas przepompowywania produktów.
 
 

Nasi specjaliści pozostają do Państwa dyspozycji w zakresie udzielania porad technicznych na temat stosowania rozpuszczalników w zastosowaniach przemysłowych. W tym celu prosimy o kontakt z Działem Obsługi Klienta tel. (+48) 81 820 07 88 lub e-mail: biuro@gorner.pl

Działamy na terenie województw: dolnośląskie, mazowieckie, lubuskie, śląskie, opole, małopolskie, kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, podkarpackie, łódzkie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie, lubelskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie.

Nasze produkty wysyłamy firmą spedycyjną  do takich miast jak: Warszawa, Białystok, Gdańsk, Gorzów Wlkp., Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Toruń, Wrocław, Bydgoszcz, Zielona Góra, Szczecin.

 

Wróć do aktualności