Lepkość olejów przemysłowych w eksploatacji

Lepkość oleju jest to parametr, który ma duże znaczenie przy nadzorze jakości oleju podczas eksploatacji. Znaczny wzrost lepkości podczas eksploatacji jest niekorzystny, świadczy najczęściej o utlenieniu oleju. Spadek lepkości oleju wskutek samej eksploatacji jest najczęściej nieznaczny, chyba że nastąpiło ścięcie wiskozatorów. Najczęstszą przyczyną spadku lepkości oleju jest rozcieńczenie oleju produktem o niższej lepkości. Pomiar lepkości oleju  wykonuje się na próbkach pozbawionych zanieczyszczeń i wody.

Zastosowanie oleju bardziej lepkiego może poprawić jakość smarowania oraz obniżyć hałaśliwość urządzenia, jednocześnie może prowadzić do wzrostu temperatury i większego zapotrzebowania na energię.

Zbyt niska lepkość oleju w urządzeniu nie zapewnia odpowiedniej grubości filmu olejowego, powoduje grzanie się węzła tarcia i przyśpieszone zużycie.

Zbyt wysoka lepkość oleju powoduje również grzanie się węzła wskutek oporów tarcia. Wynikiem może być powstawanie nagarów i  przyspieszone starzenie oleju.

CZYTAJ TAKŻE: Wyznaczanie wskaźnika lepkości olejów smarowych

Oleje przemysłowe podczas eksploatacji wykazują najczęściej wzrost lepkości. Wzrost lepkości oleju podczas eksploatacji jest najczęściej wynikiem zachodzących procesów utlenienia oleju, towarzyszy temu najczęściej wzrost liczby kwasowej i wzrost obecności grup karboksylowych w widmie IR. Wzrost lepkości któremu nie towarzyszy wzrost liczby kwasowej może wskazywać na zanieczyszczenie olejem o wyższej lepkości. Wzrost lepkości oleju, szczególnie w układach otwartych może wynikać z odparowania oleju.

Typowy dopuszczalny zakres zmiany lepkości oleju podczas eksploatacji to ±15 %. Po przekroczeniu tej wartości olej należy wymienić.

CZYTAJ TAKŻE: Analiza chemiczna olejów smarowych i płynów specjalnych

Spadek lepkości oleju najczęściej jest spowodowany ścinaniem dodatków, ale oleje przemysłowe, oprócz olejów hydraulicznych raczej takich dodatków nie zawierają. Czasami spadek lepkości jest powodowany zanieczyszczeniem innym produktem, a w przypadku silników benzyną.

W przypadku olejów hartowniczych spadek lepkości oleju wynika z krakowania oleju. Krakowaniu oleju towarzyszy powstawanie lżejszych frakcji, co prowadzi do obniżenia temperatury zapłonu i powstania zagrożenia pożarowego.

 

​Nasi specjaliści pozostają do Państwa dyspozycji w zakresie udzielania porad technicznych dotyczących doboru lepkości do aplikacji przemysłowych. W tym celu prosimy o kontakt: tel. (+48) 81 820 07 88 lub e-mail: biuro@gorner.pl

Działamy na terenie województw: dolnośląskie, mazowieckie, lubuskie, śląskie, opole, małopolskie, kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, podkarpackie, łódzkie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie, lubelskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie.
 
Nasze produkty wysyłamy firmą spedycyjną  do takich miast jak: Warszawa, Białystok, Gdańsk, Gorzów Wlkp., Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Toruń, Wrocław, Bydgoszcz, Zielona Góra, Szczecin.
 
 
 

Wróć do aktualności