Aktualności

Instrukcja smarowania kompresorów olejowych jedno i dwustopniowych

17-05-2021

Sprężarki tłokowe występują w wielu odmianach, jednak ich podstawowy podział związany jest z wydajnością oraz pojemnością zbiornika.
Sprężarki jednostopniowe działają niemal identycznie jak pompy tłokowe, to znaczy zwiększają ciśnienie gazu za pośrednictwem posuwistego ruchu tłoka, sprężając gaz poprzez zmniejszenie jego objętości w cylindrze. Stąd też zalicza się je do grupy sprężarek objętościowych. Kompresory takie występują w rozmaitych wariantach wydajnościowych oraz pojemnościowych w zależności od ciśnienia jakie chcemy uzyskać, jednakże zwykle są to urządzenia małe i mobilne. Najczęściej stosowany w takich urządzeniach jest układ cylindrów rzędowy, zastosowaniu układu V pozwala na znaczne zwiększenie wydajności kompresora.

Rysunek 1. Obieg oleju smarującego w kompresorze
  1. Pompa oleju z zaworem regulacyjnym
  2. Filtr oleju (siatkowy)
  3. Filtr oleju
  4. Króciec wtryskowy
  5. Wyłącznik ciśnieniowy oleju
  6. Wskaźnik ciśnienia oleju
  7. Miska olejowa

Pompa oleju, wyposażona w zawór regulacyjny (1), jest napędzana przez wał korbowy poprzez przekładnie zębatą. Poprzez filtr siatkowy (2) pompa wciąga olej z miski olejowej (7) w skrzyni korbowej i pompuje o przez filtr (3). Ten filtr ma zamontowany wymienny wkład, który skutecznie eliminuje z oleju nawet najdrobniejsze cząstki (≥10μ).

Przez króciec wtryskowy (3) olej wchodzi na tłok schodkowy na I lub II stopniu. Olej jest natryskiwany od dołu na denko tłoka schodkowego, gdzie jest atomizowany i smaruje tłok i cylinder. Ściekający olej dociera do wirującego wału korbowego z drągami łączącymi, gdzie jest wzburzany smarując ruchome części kompresora.
Ciśnienie oleju w układzie smarowania jest pokazywane na ciśnieniomierzu (6) i monitorowane przez wyłącznik ciśnienia oleju (5). Jeśli ciśnienie oleju spadnie poniżej 1,8 bar (26 psi), wyłącznik zgłasza awarię do jednostki monitorującej, która z kolei wyłącza kompresor.
 
Sprężarki dwustopniowe są już maszynami o większych rozmiarach, a sprężanie gazów odbywa się w nich dwufazowo. W pierwszej kolejności gaz sprężany jest zwykle poprzez ruch posuwisty tłoka w cylindrze pionowym, a następnie gaz poddany jest działaniu drugiego, poziomego tłoka wysokiego ciśnienia. Rozwiązanie takie jest najczęściej stosowanym i jednocześnie stosunkowo prostym, umożliwiającym automatyczne otwieranie się zaworów smarujących w momencie uzyskania odpowiedniej różnicy ciśnień po obu stronach krążków zaworów.

Kompresor jest zaopatrzony w układ smarowania z wymuszonym zasilaniem. Poniższy rysunek pokazuje sposób pracy.

 

Rysunek 2. Obieg oleju smarującego

  1. Pompa oleju z zaworem regulacyjnym.

  2. Filtr siatkowy oleju

  3. Filtr oleju

  4. Króciec wtryskowy

  5. Dysza olejowa

  6. Linia powrotna

  7. Wskaźnik ciśnienia oleju

  8. Wyłącznik ciśnieniowy oleju

  9. Miska olejowa

Pompa oleju, wyposażona w zawór regulacyjny (1), jest napędzana wałem korbowym poprzez przekładnię zębatą. Poprzez filtr siatkowy (2) pompa wciąga olej z miski olejowej (9) w skrzyni korbowej i pompuje go przez filtr (3). Filtr ten ma zamontowany wkład wymienny, który skutecznie eliminuje z oleju nawet najdrobniejsze cząstki (≥10μ). Po filtrze przepływ oleju jest rozdzielany: przez króciec wtryskowy (4) olej wchodzi do skrzyni korbowej. Tam jest natryskiwany na wirujący wał korbowy z drągami łączącymi, gdzie jest wzburzany smarując ruchome części kompresora.

Pozostałe linie prowadzą do dysz olejowych (5) w cylindrach na IV i V stopniu, które smarują wysokociśnieniowe tłoki z pierścieniami. Poprzez linie powrotne (6) olej jest zawracany do miski olejowej. Ciśnienie oleju w układzie smarowania jest wskazywane na ciśnieniomierzu (7) i monitorowane przez wyłącznik ciśnieniowy (8). Jeśli ciśnienie oleju spadnie poniżej 1,8 bar (26 psi), wyłącznik zgłasza awarię do jednostki monitorującej, która z kolei wyłącza kompresor.

Nasi specjaliści pozostają do Państwa dyspozycji w zakresie udzielania porad technicznych na temat stosowania olejów do kompresorów. W tym celu prosimy o kontakt z Działem Technicznym tel. +48 81 820 07 88 lub e-mail: biuro@gorner.pl