Instrukcja „KROK PO KROKU" dla osób po raz pierwszy korzystających z portalu www.puesc.gov.pl
Uwaga!: Aby wysłać pierwsze zgłoszenie do EMCS PL2 należy przejść procedurę rejestracyjną, która została opisana poniżej.
PODMIOT ZUŻYWAJĄCY
ZUŻYWAJĄCY PODMIOT GOSPODARCZY
KROK 1 – złożenie papierowego wniosku AKC-R do właściwego naczelnika urzędu skarbowego
KROK 2 – założenie konta na portalu www.puesc.gov.pl
- Wejdź na stronę internetową www.puesc.gov.pl.
- Z widoku ekranu wybierz przycisk „Utwórz konto" znajdujący się w prawym górnym rogu.
Uwaga! Konto zakłada osoba fizyczna (właściciel firmy lub osoba przez niego upoważniona).
- Otworzy się formularz wymagający wypełnienia.
- Wypełnij obowiązkowe pola formularza, a następnie zatwierdź go przyciskiem „Utwórz konto", który znajduje się na końcu formularza.
- Na adres e-mail, który podałaś/podałeś w formularzu zostanie wysłany link aktywacyjny.
- Po otrzymaniu tego linku, w ciągu 24 godzin aktywuj konto poprzez „kliknięcie" na link aktywacyjny. Dopiero wtedy możesz przejść do kroku następnego.
KROK 3 – rejestracja osoby fizycznej
- Z poziomu swojego konta wejdź w zakładkę „Formularze", a następnie w zakładkę eFormularze".
- Spośród eFormularzy wybierz ten, który nosi nazwę: Rejestracja_Osoby_Fizycznej (Formularze>eFormularze>eKlient>Więcej>Rejestracja_Osoby_Fizycznej)> i wypełnij go.
- Wypełnij tylko aktywne pola formularza, a następnie wybierz przycisk „Generuj formularz" i wyślij go do SISC (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje „wyślij"). Pole „rejestracja uproszczona" musi pozostać puste (niezaznaczone).
Uwaga! Jeżeli osoba fizyczna dysponuje certyfikatem kwalifikowanym lub profilem zaufanym e-PUAP może podpisać wygenerowany dokument przed jego wysłaniem (Dokumenty>do wysłania>akcje: „podpisz", a następnie akcje: „wyślij"). Osoba podpisująca eFormularz jest zwolniona z obowiązku potwierdzenia tożsamości w najbliższym urzędzie celno-skarbowym, delegaturze UCS lub oddziale celnym.
Osoba fizyczna, która nie podpisała wniosku certyfikatem kwalifikowanym lub profilem zaufanym e-PUAP obowiązana jest do stawienia się z dowodem osobistym lub innym dokumentem potwierdzającym tożsamość w najbliższym urzędzie celno-skarbowym, delegaturze UCS lub oddziale celnym, celem potwierdzenia tożsamości.
- Jeżeli Twoja tożsamość została potwierdzona czekaj, aż otrzymasz potwierdzenie rejestracji i nadania numeru IDSISC (Moje dokumenty>odebrane>Potwierdzenie rejestracji).
KROK 4 – wygenerowanie certyfikatu celnego (krok może pominąć osoba fizyczna posiadająca certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany e-PUAP)
- Zaloguj się do konta.
- Przejdź do zakładki „Moje konto".
- Zapoznaj się z Instrukcją postępowania w celu uzyskania certyfikatu celnego oraz wykonania podpisu elektronicznego opublikowanej na stronie https://puesc.gov.pl/web/puesc/pki) w celu właściwego przygotowania komputera do pobrania certyfikatu.
- Wybierz przycisk „Generuj certyfikat celny" (przycisk znajduje się po lewej stronie ekranu, pod danymi osobowymi właściciela konta) i postępuj zgodnie z publikowanymi komunikatami.
KROK 5 – rejestracja podmiotu
Uwaga!
W pierwszej kolejności podmiot zobowiązany jest złożyć papierowy wniosek AKC-R do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Aby skutecznie wypełnić elektroniczny wniosek o rejestrację/aktualizację podmiotu należy dysponować wydanym potwierdzeniem rejestracji AKC-PR
- Przed przystąpieniem do rejestracji Podmiotu upewnij się, że podmiot nie został już zarejestrowany w SISC.
W tym celu:
- Wybierz wniosek Aktualizacja_Podmiotu
(Formularze>eFormularze>eKlient>Więcej>Rejestracja_Podmiotu > wypełnij formularz).
- W pole IDSISC wprowadź numer NIP podmiotu w następującej konfiguracji: PL+numer NIP podmiotu+00000) – jeżeli w polu poniżej pojawia się numer NIP podmiotu, należy go wybrać i kontynuować wypełnianie wniosku.
Jeżeli nie otwiera się okno z wyborem numeru – przejdź do wypełniania wniosku Rejestracja_Podmiotu
(Formularze>eFormularze>eKlient>Więcej>Rejestracja_Podmiotu > wypełnij formularz)
- Wypełnij aktywne pola formularza Rejestracja_Podmiotu lub Aktualizacja_Podmiotu
W przypadku aktualizacji danych podmiotu szczególną uwagę należy zwrócić na dotychczasowe dane podmiotu w SISC ( w tym obszary działania tj. cło i numer EORI, Intrastat czy monitorowanie przewozu), aby aktualizacja nie spowodowała „wykasowania” tych danych.
Dla potrzeb działania w EMCS PL2 w trakcie rejestracji/aktualizacji danych podmiotu należy koniecznie:
- zaznaczyć obszar akcyza;
- w sekcji „kanały komunikacji” wypełniając dedykowane pola wskazać dane do komunikacji z systemem EMCS PL2.
Uwaga! Jeżeli o rejestrację w obszarze akcyzy występuje osoba upoważniona do złożenia wniosku o rejestrację musi ona dołączyć do wniosku skan upoważnienia i skan potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej.
Nie zwalnia to z obowiązku dostarczenia oryginałów tych dokumentów do urzędu. Dlatego do najbliższego urzędu celno-skarbowego, delegatury UCS lub do oddziału celnego należy złożyć oryginał upoważnienie do działania w imieniu Podmiotu i dowód uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł na konto Urzędu Miasta Poznania Wydział Finansowy, PKO BP S.A. nr 94102040270000160212620763. Należy pamiętać, iż od opłaty skarbowej zwolniony jest dokument pełnomocnictwa ogólnego w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (część IV pkt 6 załącznika do ustawy o połacie skarbowej).
Dokumenty te można przesłać też pocztą tradycyjną bezpośrednio do Wydziału Centralna Rejestracja na adres ul. Krańcowa 28, 61 - 037 Poznań.
Powyższe postępowanie nie dotyczy osób uprawnionych do reprezentowania Podmiotu z mocy prawa, np. właściciela, prokurenta samoistnego, prezesa zarządu czy członka zarządu uprawnionego do samodzielnej reprezentacji w KRS.
- Załącz do wniosku dodatkowo skan AKC-R i AKC-PR
- Następnie wybierz przycisk „Generuj formularz", podpisz go (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje: „podpisz") i wyślij do SISC (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje: „wyślij").
- Po dopełnieniu powyższych formalności czekaj na potwierdzenie rejestracji/aktualizacji oraz nadanie numeru IDSISC w przypadku rejestracji. Potwierdzenie wpłynie na konto osoby fizycznej, która wnioskowała o rejestrację/aktualizację danych Podmiotu (Moje dokumenty>odebrane>Potwierdzenie rejestracji).
KROK 6 – rejestracja reprezentacji dla potrzeb wysyłania zgłoszenia do EMCS PL2
- Z poziomu swojego konta wejdź w zakładkę „Formularze", a następnie w zakładkę eFormularze".
- Spośród eFormularzy wybierz ten, który nosi nazwę: Rejestracja_Aktualizacja_Dezaktywacja_reprezentacji (Formularze>eFormularze>eKlient>Więcej> Rejestracja_Aktualizacja_Dezaktywacja_reprezentacji)> i wypełnij go.
- Wypełnij tylko aktywne pola formularza, wskazując podmiot dla którego jest rejestrowana reprezentacja, następnie wskaż rodzaj reprezentanta (osoba fizyczna dla pełnomocników reprezentujących podmiot), wybierz operację:
- dodaj – dla nowo rejestrowanej reprezentacji
- aktualizuj – dla reprezentacji już istniejącej
oraz wybierz systemy do komunikacji w sekcji „uprawnienia do wysyłania komunikatów” wybierając: EMCS PL2, dołącz skan upoważnienia i opłaty skarbowej (jeżeli nie jesteś podmiotem z niej zwolnionym). W przypadku gdy Twoje dokumenty zostały już wysłane do IAS w Poznaniu na etapie rejestracji/aktualizacji podmiotu, zaznacz pole pełnomocnictwo złożone w Izbie Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Jeżeli pełnomocnik powinien posiadać wgląd we wszystkie komunikaty wysyłane dla podmiotu – również te wysłane przez innych pełnomocników – należy w sekcji „Uprawnienia rozszerzone” wybrać z listy „wgląd we wszystkie komunikaty przesyłane/odbierane w imieniu i na rzecz Podmiotu przez wszystkie osoby upoważnione”
Uwaga!
Uprawnienia do systemu EMCS PL2 i uprawnienia rozszerzone powinny wynikać wprost z przedstawionego upoważnienia.
- Następnie wybierz przycisk „Generuj formularz", podpisz go (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje: „podpisz") i wyślij do SISC (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje: „wyślij").
Po dopełnieniu powyższych formalności czekaj na potwierdzenie rejestracji reprezentacji. Potwierdzenie wpłynie na konto osoby fizycznej, która wnioskowała o rejestrację reprezentacji (Moje dokumenty>odebrane>Potwierdzenie rejestracji).
W przypadku dalszych pytań uprzejmie proszę o skorzystanie z usług Helpdesk
Podstawowym kanałem komunikacyjnym w zakresie rejestracji e-Klient jest Portal Help Desk SISC wymagający założenia konta na stronie PUESC. Informacje dotyczące rejestracji można również uzyskać wysyłając e-mail na adres helpdesk-eclo@mf.gov.pl, podając w temacie wiadomości słowo "NOWE" lub kontaktując się z helpdesk pod numerem telefonu: +48 33 483 20 55. Informacja dostępna jest również pod numerem telefonu + 48 61 658 37 33.
PODMIOT POŚREDNICZĄCY
PODMIOT PROWADZĄCY SKŁAD PODATKOWY
ZAREJESTROWANY ODBIORCA
KROK 1 – złożenie papierowego wniosku AKC-R do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (krok wymagany dla nowych podmiotów pośredniczących przed uzyskaniem zezwolenia)
KROK 2 – uzyskanie decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego
KROK 3 –założenie konta na portalu www.puesc.gov.pl
- Wejdź na stronę internetową www.puesc.gov.pl.
- Z widoku ekranu wybierz przycisk „Utwórz konto" znajdujący się w prawym górnym rogu.
Uwaga! Konto zakłada osoba fizyczna (właściciel firmy lub osoba przez niego upoważniona).
- Otworzy się formularz wymagający wypełnienia.
- Wypełnij obowiązkowe pola formularza, a następnie zatwierdź go przyciskiem „Utwórz konto", który znajduje się na końcu formularza.
- Na adres e-mail, który podałaś/podałeś w formularzu zostanie wysłany link aktywacyjny.
- Po otrzymaniu tego linku, w ciągu 24 godzin aktywuj konto poprzez „kliknięcie" na link aktywacyjny. Dopiero wtedy możesz przejść do kroku następnego.
KROK 4 – rejestracja osoby fizycznej
- Z poziomu swojego konta wejdź w zakładkę „Formularze", a następnie w zakładkę eFormularze".
- Spośród eFormularzy wybierz ten, który nosi nazwę: Rejestracja_Osoby_Fizycznej (Formularze>eFormularze>eKlient>Więcej>Rejestracja_Osoby_Fizycznej)> i wypełnij go.
- Wypełnij tylko aktywne pola formularza, a następnie wybierz przycisk „Generuj formularz" i wyślij go do SISC (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje „wyślij"). Pole „rejestracja uproszczona" musi pozostać puste (niezaznaczone).
Uwaga! Jeżeli osoba fizyczna dysponuje certyfikatem kwalifikowanym lub profilem zaufanym e-PUAP może podpisać wygenerowany dokument przed jego wysłaniem (Dokumenty>do wysłania>akcje: „podpisz", a następnie akcje: „wyślij"). Osoba podpisująca eFormularz jest zwolniona z obowiązku potwierdzenia tożsamości w najbliższym urzędzie celno-skarbowym, delegaturze UCS lub oddziale celnym.
Osoba fizyczna, która nie podpisała wniosku certyfikatem kwalifikowanym lub profilem zaufanym e-PUAP obowiązana jest do stawienia się z dowodem osobistym lub innym dokumentem potwierdzającym tożsamość w najbliższym urzędzie celno-skarbowym, delegaturze UCS lub oddziale celnym, celem potwierdzenia tożsamości.
- Jeżeli Twoja tożsamość została potwierdzona czekaj, aż otrzymasz potwierdzenie rejestracji i nadania numeru IDSISC (Moje dokumenty>odebrane>Potwierdzenie rejestracji).
KROK 5 – wygenerowanie certyfikatu celnego (krok może pominąć osoba fizyczna posiadająca certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany e-PUAP)
- Zaloguj się do konta.
- Przejdź do zakładki „Moje konto".
- Zapoznaj się z Instrukcją postępowania w celu uzyskania certyfikatu celnego oraz wykonania podpisu elektronicznego opublikowanej na stronie https://puesc.gov.pl/web/puesc/pki) w celu właściwego przygotowania komputera do pobrania certyfikatu.
- Wybierz przycisk „Generuj certyfikat celny" (przycisk znajduje się po lewej stronie ekranu, pod danymi osobowymi właściciela konta) i postępuj zgodnie z publikowanymi komunikatami.
KROK 6 – rejestracja reprezentacji dla potrzeby komunikowania się z systemem EMCS PL2 dla podmiotów posiadających zezwolenia akcyzowe
- Wypełnij papierowy wniosek „Rejestracja danych na potrzeby komunikowania się z systemem EMCS PL2 podmiotów posiadających zezwolenia akcyzowe” i złóż go u właściwego naczelnika urzędu skarbowego, celem dodania reprezentantów uprawnionych do wysyłania zgłoszeń do systemu
Uwaga!
Jeżeli chcesz przeglądać komunikaty otrzymywane z systemu EMCS PL2 na portalu PUESC należy dodatkowo wykonać poniższe kroki:
- Z poziomu swojego konta wejdź w zakładkę „Formularze", a następnie w zakładkę eFormularze".
- Spośród eFormularzy wybierz ten, który nosi nazwę: Rejestracja_Aktualizacja_Dezaktywacja_reprezentacji (Formularze>eFormularze>eKlient>Więcej> Rejestracja_Aktualizacja_Dezaktywacja_reprezentacji)> i wypełnij go.
- Wypełnij tylko aktywne pola formularza, wskazując podmiot dla którego jest rejestrowana reprezentacja, następnie wskaż rodzaj reprezentanta (osoba fizyczna dla pełnomocników reprezentujących podmiot), wybierz operację:
- dodaj – dla nowo rejestrowanej reprezentacji
- aktualizuj – dla reprezentacji już istniejącej
oraz wybierz systemy do komunikacji w sekcji „uprawnienia do wysyłania komunikatów” wybierając: EMCS PL2, dołącz skan upoważnienia i opłaty skarbowej (jeżeli nie jesteś podmiotem z niej zwolnionym). W przypadku gdy Twoje dokumenty zostały już wysłane do IAS w Poznaniu na etapie rejestracji/aktualizacji podmiotu, zaznacz pole pełnomocnictwo złożone w Izbie Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Jeżeli pełnomocnik powinien posiadać wgląd we wszystkie komunikaty wysyłane dla podmiotu – również te wysłane przez innych pełnomocników – należy w sekcji „Uprawnienia rozszerzone” wybrać z listy „wgląd we wszystkie komunikaty przesyłane/odbierane w imieniu i na rzecz Podmiotu przez wszystkie osoby upoważnione”
Uwaga!
Uprawnienia do systemu EMCS PL2 i uprawnienia rozszerzone powinny wynikać wprost z przedstawionego upoważnienia.
Jeżeli pełnomocnik został wcześniej zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako uprawniony do wysyłania zgłoszeń do EMCS PL2, dodatkowe upoważnienia nie są wymagane.
- Następnie wybierz przycisk „Generuj formularz", podpisz go (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje: „podpisz") i wyślij do SISC (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje: „wyślij").
Po dopełnieniu powyższych formalności czekaj na potwierdzenie rejestracji reprezentacji. Potwierdzenie wpłynie na konto osoby fizycznej, która wnioskowała o rejestrację reprezentacji (Moje dokumenty>odebrane>Potwierdzenie rejestracji).
W przypadku dalszych pytań uprzejmie proszę o skorzystanie z usług Helpdesk
Podstawowym kanałem komunikacyjnym w zakresie rejestracji e-Klient jest Portal Help Desk SISC wymagający założenia konta na stronie PUESC. Informacje dotyczące rejestracji można również uzyskać wysyłając e-mail na adres helpdesk-eclo@mf.gov.pl, podając w temacie wiadomości słowo "NOWE" lub kontaktując się z helpdesk pod numerem telefonu: +48 33 483 20 55. Informacja dostępna jest również pod numerem telefonu + 48 61 658 37 33.