Olej hydrauliczny do maszyn i urządzeń przemysłowych

1. UKŁADY HYDRAULICZNE
Pod nazwą „układ hydrauliczny" rozumieć należy każdy układ, w którym czynnikiem roboczym jest ciecz. Urządzenie hydrauliczne stanowi zespół jednego lub więcej układów hydraulicznych i często współpracuje z innymi podzespołami i elementami pomocniczymi. Urządzenia hydrauliczne spotyka się niemal we wszystkich rodzajach maszyn roboczych i pojazdów. Posiadają je urządzenia przemysłu ciężkiego (np. walcarki, prasy, itp.), obrabiarki, maszyny budowlane, pojazdy samochodowe, samoloty oraz statki żeglugi wodnej.
Do podstawowych zespołów i elementów spotykanych najczęściej w układach hydraulicznych należą m.in.:
  • pompy hydrauliczne,
  • rozdzielacze,
  • zawory hydrauliczne,
  • wzmacniacze hydrauliczne,
  • filtry,
  • zbiorniki na ciecze robocze
Układy hydrauliczne można podzielić na dwa rodzaje:
  • układy hydrokinetyczne, w których wykorzystywana jest energia kinetyczna cieczy,
  • układy hydrostatyczne, w których energia przekazywana jest poprzez zmiany ciśnienia cieczy hydraulicznej bez dużych zmian jej prędkości.

 

2. WŁASNOŚCI CIECZY HYDRAULICZNEJ

Oleje hydrauliczne stosowane są w układach hydraulicznych do przenoszenia energii z napędu hydraulicznego (pompy hydrauliczne) do odbiorników (cylindry, silniki hydrauliczne), spełniając równocześnie rolę środka smarującego, chroniącego przed korozją oraz odprowadzającego ciepło. Istotną własnością charakteryzującą oleje hydrauliczne, z punktu widzenia prawidłowości pracy układu hydraulicznego, jest lepkość i jej zmiany w zależności od warunków panujących w układzie, przede wszystkim ciśnienia i temperatury. Lepkość oleju decyduje o warunkach jego przepływu przez przewody, kanały i szczeliny. Wraz ze wzrostem ciśnienia rośnie lepkość oleju i zmniejsza się jego objętość, co należy uwzględnić, szczególnie w wysokociśnieniowych i bardzo obciążonych układach. Wzrost temperatury powoduje spadek lepkości oleju, dlatego oleje pracujące w zmiennych temperaturach muszą posiadać wysoki wskaźnik lepkości, który w niektórych olejach dochodzi do 150.

Tabela 2 - Klasyfikacja lepkościowa olejów przemysłowych wg PN-78/C-96098 i ISO 3448

Symbol klasy lepkości
Średnia lepkość kinematyczna w temperaturze 40°C, mm2/s
Lepkość kinematyczna w temperaturze 40°C, mm2/s nie niższa niż nie wyższa niż
VG 2
2,2
1,98
2,42
VG 3
3,2
2,88
3,52
VG 5
4,6
4,14
5,06
VG 7
6,8
6,12
7,48
VG 10
10
9
11
VG 15
15
13,5
16,5
VG 22
22
19,8
24,2
VG 32
32
28,8
35,2
VG 46
46
41,4
50,6
VG 66
68
61,2
74,8
VG 100
100
90
110
VG 150
150
135
165
VG 220
220
198
242
VG 320
320
288
352
VG 480
480
414
506
VG 680
680
612
748
VG 1000
1000
900
1100
VG 1500
1500
1350
1650
 

Ważnymi własnościami dla eksploatacji oleju są:

  • własności smarne, szczególnie przeciwzużyciowe, zabezpieczające elementy układu hydraulicznego przed zużyciem mechanicznym tam, gdzie producent urządzenia stawia wysokie wymagania dotyczące smarowania silnie narażonych na zużycie ścierne elementów (łożyska pompy), zaleca się stosowanie olejów zawierających dodatki EP (Extreme Pressure), redukujących tarcie i chroniących współpracujące powierzchnie przed zużyciem,
  • stabilność oleju, będąca wynikiem jego odporności na utlenienie oraz ścinanie mechaniczne w podwyższonych temperaturach pracy oleju i przy słabej odporności oleju na utlenianie tworzą się szkodliwe produkty reakcji powodując zakwaszenie, wzrost lepkości oleju oraz powstawanie laków, które mają tendencję do osadzania się na elementach układu,
  • własności przeciwkorozyjne podczas schładzania oleju (przerwa w pracy urządzenia) w układzie hydraulicznym może wytworzyć się kondensat wodny. Woda może prowadzić do korozji i w następstwie do zużycia ściernego produktami korozji, które ponadto katalizują procesy starzenia oleju,
  • niska skłonność do pienienia - ze względu na możliwość przedostania się do układu powietrza lub innego gazu (np. przez nieszczelności na ssaniu pompy olejowej) może dojść do utworzenia się piany. Jest to zjawisko może być niebezpieczne
  • które może prowadzić do uszkodzeń związanych z niedostatecznym smarowaniem,
  • odporność na emulgowanie z wodą oraz łatwość wydzielania zemulgowanej wody ze względu na możliwość wnikania do układu hydraulicznego wody (kondensacja pary, nieszczelności układu) ważną cechą oleju jest
  • zdolność do jej skutecznego wydzielania, by mogła być odprowadzana przez zawór odwodnienia,
  • czystość oleju, to jest maksymalny dla danego układu hydraulicznego poziom zawartości zanieczyszczeń mechanicznych, określony poprzez klasę czystości oleju.

 

3. KLASYFIKACJA CIECZY HYDRAULICZNYCH

  • Czynnikiem roboczym w każdym urządzeniu hydraulicznym jest ciecz. Jej rodzaj i jakość decyduje o sprawnym i niezawodnym działaniu urządzenia oraz wpływa na trwałość jego elementów.
  • Ze względu na skład chemiczny oleju bazowego wyróżnia się następujące grupy rodzajowe cieczy hydraulicznych:
  • oleje mineralne - stosowane w większości układów hydraulicznych,
  • oleje syntetyczne (węglowodorowe lub estrowe),
  • ciecze trudnopalne stosowane są w układach hydraulicznych, pracujących w strefach zagrożenia pożarowego,
  • w większości przypadków są to ciecze zawierające wodę lub trudnopalne fosforany organiczne,
  • oleje biodegradowalne stosowane w celu ochrony środowiska, w przypadkach, gdy istnieje niebezpieczeństwo przedostania się cieczy hydraulicznej do gleby lub wody (za biodegradowalne uznaje się ciecze, które ulegają biologicznemu rozkładowi wciągu 21 dni co najmniej w 80 %).

W zależności od stopnia wysilenia warunków pracy układu hydraulicznego stosowane są oleje o zróżnicowanym poziomie jakości. Najczęściej klasyfikuje się ciecze hydrauliczne wg normy ISO 6743/4 (polski odpowiednik norma PN-84/C-96099/09), w praktyce eksploatacyjnej często stosowana jest również klasyfikacja cieczy hydraulicznych wg niemieckiej normy DIN 51 524.

W tabeli 3 przedstawiono charakterystykę składu chemicznego cieczy hydraulicznych wg ISO 6743/4, natomiast w tabeli 4 odniesienie klas jakościowych olejów hydraulicznych wg ISO i DIN. W tabeli 5 przedstawiono biodegradowalność poszczególnych grup cieczy hydraulicznych, w zależności od składu chemicznego zastosowanej bazy.

Tabela 3 - Charakterystyka składu chemicznego cieczy hydraulicznych wg ISO 6743/4

 
 
Klasa oleju wg ISO 6743/4
Charakterystyka składu chemicznego cieczy
Oleje
 
HH
Oleje mineralne bez dodatków uszlachetniających
HL
Oleje mineralne z dodatkami przeciwutleniającymi i przeciwkorozyjnymi
HM
Oleje klasy HL polepszonych własnościach przeciwzużyciowych
HR
Oleje klasy HL polepszonych własnościach lepkościowo-temperaturowych (o wysokim wskaźniku lepkości)
HV
Oleje klasy HM o polepszonych własnościach lepkościowo-temperaturowych
HS
Ciecze syntetyczne, ale nie trudnopalne
HG
Oleje klasy HM o polepszonych własnościach smarowych
Ciecze trudnopalne
 
HFAE
Emulsja oleju w wodzie (> 80 % wody)
HFAS
Wodne roztwory substancji chemicznych (> 80 % wody)
HFB
Emulsja oleju w wodzie (< 80 % wody)
HFC
Ciecze wodno-glikolowe (ok. 50% wody)
HFDR
Ciecze syntetyczne na bazie estrów fosforanowych 
HFDT
Ciecze syntetyczne HFDR + dodatki 
HFDU
Inne chemikalia nie zawierające wody
 

Tabela 4 - Odniesienie klas jakościowych olejów hydraulicznych wg ISO i DlN

ISO 6743/4
DIN 51 524
HL
HM
HM+detergent
HV
HL
HLP
HLPD
HVLP
 

 

Tabela 5 - Biodegradowalność poszczególnych grup cieczy hydraulicznych, w zależności od składu chemicznego zastosowanej bazy.

Rodzaj bazy cieczy hydraulicznej
Biodegradowalność [%]
Oleje roślinne
>90
Estry
>80
Poliglikole
>80
Oleje mineralne
ok. 50
Estry fosforanowe
< 10
 
 

W przypadku pytań dotyczących olejów hydraulicznych dla przemysłu prosimy o kontakt z Działem Technicznym Tel.+48 81 820 07 88 lub e-mail: biuro@gorner.pl

Działamy na terenie województw: dolnośląskie, mazowieckie, lubuskie, śląskie, opole, małopolskie, kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, podkarpackie, łódzkie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie, lubelskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie.

W ciągu 24 godzin nasze produkty wysyłamy firmą spedycyjną  do takich miast jak: Warszawa, Białystok, Gdańsk, Gorzów Wlkp., Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Toruń, Wrocław, Bydgoszcz, Zielona Góra, Szczecin.

 

Wróć do aktualności