- PRZEKŁADNIE PRZEMYSŁOWE
- ze względu na budowę na:
- proste, przenoszące moc z jednego wału (czynnego) na drugi (bierny) bez udziału innych wałów pośrednich,
- złożone, przenoszące moc z wału czynnego na bierny za pośrednictwem jednego lub więcej wałów pośrednich.
- w zależności od konstrukcji na:
- zębate,
- pasowe,
- łańcuchowe,
- linowe,
- urządzenia przegubowe,
- sprzęgła mechaniczne,
- hamulce cierne,
- w zależności od spełnianej funkcji na:
- przekładnie o przełożeniu stałym,
- przekładnie multiplikacyjne (przyspieszające),
- przekładnie redukcyjne (zwalniające),
- przekładnie zmianowe (o przełożeniu zmiennym).
- oleje do przekładni przemysłowych,
- powłoki smarownicze,
- inne środki smarowe.
- PODSTAWOWE FUNKCJE ŚRODKA SMAROWEGO
- nacisk użytkowników przekładni na minimalizację kosztów ich obsługi (wydłużenie czasu eksploatacji oleju pomiędzy wymianami),
- zmiany w konstrukcji przekładni (zmniejszanie gabarytów, zwiększanie prędkości obrotowych i obciążeń, a co się z tym wiąże - zmniejszenie pojemności układów olejowych i wzrost temperatur roboczych).
- doskonałe własności smarne, a szczególnie zdolność do przenoszenia wysokich obciążeń mechanicznych, oraz dobre własności przeciwzużyciowe dla zredukowania do minimum zużycia ściernego przekładni,
- dobrą stabilność termiczną, odporność na starzenie pod wpływem tlenu atmosferycznego oraz niską skłonność do tworzenia osadów,
- zdolność ochrony powierzchni metali przed korozją,
- dobrą zdolność odbierania ciepła generowanego w przekładni
- brak skłonności do emulgowania wody oraz łatwość wydzielania wody zemulgowanej.
- KLASYFIKACJE ŚRODKÓW SMAROWYCH DO PRZEKŁADNI
Testy, oceniane parametry | Metoda badania | Specyfikacje przemysłowych olejów przekładniowych | |||
US Stell 224 | AGMA 250.04 | DIN 51517 cz.3 | David Brown S1.53.101 | ||
Timken: | ASTM D-2782 | | | | |
obciążenie nieniszczące min. | | 60 | 60 | - | podawać wynik |
Maszyna 4-kulowa: | ASTM D-2782 | | | | |
obciążenie zespawania kG, min. | | 250 | - | - | - |
wskaźnik zużycia | | | | | |
pod obciążeniem, kG min | | | 45 | - | podawać wynik |
średnica skazy kulek, mm, max | USS S-205 | 0,35 | | | podawać wynik |
Stanowisko FZG: | A/8,3/90 | | | | |
najwyższy stopień obciążenia nieniszczącego, min | | 11 | 11 | 12 | 12 |
korozja na płytce Cu | | | | | |
100°C/3 h, max | ASTM D-130 | 1b | 1 | podawać wynik | 1 |
Rdzewienie: | | | | | |
woda destylowana (A) | ASTM D-665 | + | + | + | + |
woda morska (B) | (IP 135) | + | - | - | podawać wynik |
Utlenianie: | ASTM D-2893 | - | 10 | podawać wynik | 10 |
wzrost lepkości oleju, %, max | USS S-200 | 6 | - | - | podawać wynik |
Deemulgowanie: | | | | | |
woda w oleju, %, max | (z 90 ml wody) | 2 | 1 | - | 1 |
oddzielona woda, ml, min | | 80 | 60 | - | 60 |
emulsja, ml, max | | 1 | 2 | - | 2 |
Odporność na pienienie, | ASTM D-892 | | | | |
ml piany, max | (IP 146) | | | | |
I | | - | 75/10 | - | 75/10 |
II | | - | 75/10 | - | 75/10 |
III | | - | 75/10 | - | 75/10 |
Wydzielanie powietrza | DIN 51381 | | | | |
w temp. 90°C, minuty, max | (IP 313) | - | - | - | 9 |
- klasyfikacja środków smarowych do przekładni przemysłowych na podstawie ISO 6743-6:1990 (klasyfikacja jakościowa),
- klasyfikacja wg AGMA 250-03 (klasyfikacja jakościowo-lepkościowa),
- KLASYFIKACJA WG ISO 6743-6
Klasyfikacja ISO 6743-6 oparta jest na dwóch podstawowych parametrach określających warunki pracy przekładni, tj.:
- temperaturę oleju lub otoczenia,
- warunki pracy współpracujących kół zębatych przekładni (naciski oraz maksymalną prędkość poślizgu).
Specyficzne zastosowanie | Skład i właściwości | Symbol ISO L | Uwagi dotyczące zastosowań |
Smarowanie ciągłe:
| Rafinowane oleje mineralne odporne na utlenianie o właściwościach przeciwkorozyjnych i przeciwpiennych | CKB | Umiarkowanie obciążone przekładnie |
Oleje typu CKB z właściwościami EP i AW | CKC | Duże obciążenia, średnia temperatura pracy | |
Oleje typu CKC stabilne termo-oksydacyjnie | CKD | Duże obciążenia, wysoka temperatura pracy | |
Oleje typu CKB zmniejszające współczynnik tarcia | CKE | Przekładnie pracujące przy dużych współczynnikach tarcia (np. ślimakowe) | |
Środki smarowe odporne na utlenianie i o właściwościach EP oraz przeciwkorozyjnych, przystosowane do pracy w ekstremalnych (wysokich i niskich) temperaturach (środki smarowe syntetyczne półsyntetyczne) | CKS | Niska i wysoka temperatura pracy, umiarkowane obciążenia | |
Oleje typu CKS przystosowane do ekstremalnych (wysokich i niskich) temperatur i do pracy pod dużymi obciążeniami (środki smarowe syntetyczne i półsyntetyczne z dodatkami EP i AW | CKT | Niska i bardzo wysoka temperatura pracy, duże obciążenia | |
Smarowanie ciągłe:
| Smary plastyczne z dodatkami EP i AW | CKG | Umiarkowanie obciążone przekładni |
Klasyfikacja środków smarowych do przekładni przemysłowych na podstawie ISO 6743-6: 1990 klasa ISO-L-C (przekładnie otwarte)
Specyficzne zastosowanie | Skład i właściwości | Symbol ISO L | Uwagi dotyczące zastosowań |
Smarowanie okresowe: ręczne, rozbryzgowe, mgłą olejową | Produkty asfaltowe zawierające dodatki przeciwkorozyjne | CKH | Przekładnie zębate pracujące w średnich temperaturach i pod umiarkowanymi obciążeniami |
Środki smarowe typu CKH z dodatkami EP i AW | CKJ | ||
Smary plastyczne o podwyższonej odporności termicznej, właściwościach EP i AW oraz przeciwkorozyjnych | CKL | Przekładnie zębate pracujące w wysokich i bardzo wysokich temperaturach i pod umiarkowanymi obciążeniami | |
Smarowanie okresowe: ręczne | Środki smarowe o podwyższonych właściwościach EP, umożliwiające stosowanie w warunkach ekstremalnie dużych obciążeń oraz dobrych właściwościach przeciw-korozyjnych | CKM | Przekładnie pracujące przy obciążeniach okresowo wyższych niż przewidziane |
Uwagi: EP dodatki przeciwzatarciowe, umożliwiają przenoszenie dużych nacisków (EP Extreme pressure), AW dodatki przeciwzużyciowe (AW Anti wear). |
Określenie temperatury | Zakres temperatury, °C |
Bardzo niska | <-34 |
Niska | -34÷-16 |
Normalna | -16÷+70 |
Średnia | +70÷+100 |
Wysoka | +100÷+120 |
Bardzo wysoka | >+120 |
Rodzaj obciążenia | Wymuszenia |
Obciążenie umiarkowane | Tʜ<500MPa |
| oraz |
| Ssmax<1/3V koła podziałowego |
Obciążenie duże | Tʜ<500MPa |
| oraz |
| Ssmax>1/3V koła podziałowego |
- KLASYFIKACJA JAKOŚCIOWO - LEPKOŚCIOWA WG AGMA 250-03
- oleje zawierające inhibitory utleniania i korozji
- oleje zawierające dodatki EP
Klasy lepkościowe wg AGMA | Klasy lepkościowe wg ISO 3448 | Lepkość względna w temp. 50°C, °E | ||
Oleje z inhibitorami utleniania i korozji | Oleje z dodatkami EP | ISO VG | Przedział lepkości w temp. 40°C, mm²/s | |
1 | - | 46 | 41,4…50,6 | 3,65 |
2 | 2 EP | 68 | 61,2…74,8 | 5,2 |
3 | 3 EP | 100 | 90…110 | 7 |
4 | 4 EP | 150 | 135…165 | 10 |
5 | 5 EP | 220 | 198…242 | 15 |
6 | 6 EP | 320 | 288…352 | 20 |
7 comp.¹ | 7 EP | 460 | 414…506 | 28 |
8 comp.¹ | 8 EP | 680 | 612…748 | 40 |
8Acomp.¹ | - | 1000 | 900…1100 | 60 |
Uwagi: 1) oleje zawierające 3…10% olejów tłuszczowych, poprawiających własności smarne i przeciwzużyciowe |
- DOBÓR OLEJU DO PRZEKŁADNI
klasyfikacji AGMA oraz producentów przekładni. Dobierając olej do przekładni inny niż dotychczas stosowany, należy kierować się przede wszystkim zaleceniami wytwórcy urządzenia. Najczęściej producent przekładni podaje podstawowe charakterystyki zalecanego środka smarnego. Dobór polega na porównaniu wymagań producenta przekładni z danymi katalogowymi środka smarnego. W przypadkach gdy przekładnia pracuje w temperaturach ujemnych, należy również wziąć pod uwagę własności niskotemperaturowe oleju, tzn. temperaturę płynięcia oleju, która powinna być ok. 510°C niższa od najniższej temperatury w jakiej uruchamiana jest przekładnia.
Dobierając środek smarowy do przekładni przemysłowej należy uwzględnić m.in. następujące czynniki (konstrukcyjne i eksploatacyjne), które mają istotne znaczenie dla jej poprawnej pracy oraz trwałości:
- typ przekładni,
- prędkość obrotowa,
- stopień redukcji,
- przenoszona moc,
- powierzchnia styku zębów,
- charakterystyka przenoszonych obciążeń
- temperatura pracy (najwyższa i najniższa),
- sposób smarowania.
- EKSPLOATACJA OLEJU W PRZEKŁADNIACH PRZEMYSŁOWYCH.
Wartości ostrzegawcze dla dalszej eksploatacji olejów przekładniowych:
Parametr oleju | Wartość | Metoda badania |
Wygląd i zapach | Nagłe zmiany | Organoleptycznie |
Zmiana lepkości w 40°C,%, max. | 25 | PN-81/C-04011 |
Zawartość wody, %obj., max. | 0,2 | PN-83/C-04523 |
Cząsteczki nierozpuszczalne w pentanie, %mas., max. | 0,5 | Spektroskopia absorpcyjna lub analiza w podczerwieni |
Stężenie dodatków EP/przeciwzużyciowych, % (w stosunku do oleju świeżego), min | 50 | ASTM D |
W przypadku pytań dotyczących doboru oleju do przekładni prosimy o kontakt z Działem Technicznym Tel.+48 81 820 07 88 lub e-mail: biuro@gorner.pl
Działamy na terenie województw: dolnośląskie, mazowieckie, lubuskie, śląskie, opole, małopolskie, kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, podkarpackie, łódzkie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie, lubelskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie.